Overvejer du at lukke din virksomhed, så er det vigtigt at gøre det på den rigtige måde. Der er nemlig meget at holde styr på, men heldigvis kan du få hjælp til størstedelen af det. Bliv klogere på, hvordan du lukker virksomhed her.
Lukning af virksomhed med betalingserklæring
Du kan lukke virksomhed på mange måder, hvor betalingserklæring blot er én af dem. Her er der tale om en frivillig beslutning, der kræver, at der hverken er forfalden eller uforfalden gæld i virksomheden. Betalingserklæringen er derudover også den letteste og billigste måde at lukke en virksomhed – en måde, der dog kun kan anvendes af kapitalselskaber, herunder ApS’er og A/S’er.
Processen for at lukke virksomhed
En betalingserklæring er en skriftlig erklæring fra selskabets ejere om, at al gæld er betalt, samt at de frivilligt ønsker at lukke virksomheden. Der skal altså være tale om en frivillig opløsning af selskabet, men det er i bund og grund ikke relevant, om det reelt er udløst af uønskede årsager.
Så snart erklæringen er udfyldt og underskrevet af alle ejere, skal dokumentet sendes ind til Erhvervsstyrelsen, der sørger for, at lukningen træder i kraft.
Hvis det efterfølgende viser sig, at der var resterende gæld i virksomheden, som ejerne ikke var bekendt med eksisterede på tidspunktet for nedlukningen, så hæfter ejerne personligt, solidarisk og ubegrænset for denne gæld. Dermed er det ikke længere selskabet, men dig som ejer, der hæfter for den resterende gæld, selvom du ikke kendte til den.
I en situation, hvor I er flere ejere, medfører reglen om solidarisk hæftelse, at en kreditor kan kræve hele gælden indfriet hos én af ejerne. Samlet set er det derfor afgørende at sikre sig, at der ingen gæld er tilbage, når man benytter betalingserklæring som nedlukningsmetode.
Få hjælp af Legal Desk
Når du benytter dig af Legal Desk, så kan du nemt, enkelt og hurtigt lukke din virksomhed. Legal Desk sørger for at afmelde pligter, indberette til SKAT, indhente skattekvittance og registrere nedlukningen af virksomheden hos Erhvervsstyrelsen.
Det eneste, du i første omgang selv skal gøre, er, at udfylde en formular online og underskrive et dokument med NemID, som du modtager, efter du har udfyldt formularen. Efter at Legal Desk har afmeldt pligter og indhentet skattekvittance fra SKAT, skal du ligeledes underskrive betalingserklæringen med NemID. Herefter sørger Legal Desk for at registrere lukningen af din virksomhed hos myndighederne. Du vil modtage en bekræftelse herpå, når lukningen af din virksomhed er trådt i kraft.