At Holstebro er en driftig handelsby, er nok ikke en nyhed for nogen, men der er alligevel sket meget i den periode, hvor 52-årige Jens Kristian Larsen har været handelschef.
”Det har været en lang rejse fra at være en klassisk forening, der laver et tilbud på en stiftblyant til der, hvor vi er i dag,” siger Jens Kristian Larsen.
Det der i høj grad har sat skub i den udvikling har været udviklingen af partnerskaber, som har været et af hans fokusområder, siden han startede i stillingen i 2009.
I 2009 sad Handelsstandsforeningen næsten som den eneste med hånden på kogepladen:
"Siden da har vi søgt et samarbejde med en række fyrtårne og flagskibe indenfor erhvervslivet i Holstebro og indgår i dag i en række partnerskaber.”
Handelsstandsforeningen i Holstebro har en række nye tiltag, der allerede er sat i søen og endnu flere, der er på vej.
Ét af de tiltag, der allerede er i fuld sving, er en popup-butik, der sælger restlagre fra foreningens butikker.
Her har handelsstandsforeningen ansat en butikschef og får desuden hjælp af elever fra UC Holstebro.
”I det her tilfælde går vi selv ind som handelsstandsforening og direkte sælger vores medlemmers varer for dem.”
Et andet vigtigt projekt er undervejs i samarbejde med Musikteatret Holstebro.
Sammen har de indkøbt et antal digitale skilte, der skal stilles op på gågaden.
”Det er et helt nyt område for os. Her skal vi sammen med musikteatret sælge markedsføring for vores medlemmer,” siger Jens Kristian Larsen.
Et tredje projekt, som Jens Kristian Larsen fremhæver, er den nye platform ”Holstebrogaver.dk”, hvor handelsstandsforeningen står for at sælge lokale julegaver til lokale erhvervsvirksomheder.
Tanken er på sigt at udnytte erfaringen fra salg til erhvervsvirksomheder, til også at sælge til private.
”Nu har vi taget kørekortet, så skal vi også til at køre bilen,” siger Jens Christian Larsen.
Det er Handelsstandsforeningens opgave at varetage shoppingbyen Holstebros interesser og for at optimere forholdene for forretningerne i byen.
Det gælder i forhold til markedsføring og få stablet en fælles medieplan og markedsføringsplan på benene.
Det handler om at få detailhandelen til at spille så meget sammen som muligt.
Det er ikke nødvendigvis en let opgave, når medlemmerne er en meget sammensat skare fra mange forskellige brancher.
Her er man nødt til at se tiltagende over en årrække, hvor brancherne på skift bliver tilgodeset af foreningens tiltag.
”Den største udfordring for mig er at vurdere hvordan overskuddet er hos den enkelte forretning. Det kræver dialog.”
”Mange gange har en handelsstandsforening eller en handelsby det med at lulle sig selv lidt i søvn.
Der skal tændes en ild. Hvis I alle sammen bakker op, så bliver det en fantastisk salgsdag, salgsuge eller hvad det nu er, vi arbejder med,” siger Jens Kristian Larsen.
Holstebro Handelsstandsforening har i dag 232 medlemmer og det består af mange typer erhvervsdrivende.
Alt lige fra produktionsvirksomheder til advokater og butikker osv.
Læs mere på hjemmesiden her.