Hvordan går man fra en lille, nyopstartet virksomhed i en to-værelses lejlighed i Aarhus til en af Danmarks førende webshops inden for mobiltelefoner uden abonnement og tilbehør? Hos Ollycom ApS har de svaret.
57-årige Allan Makhoul er indehaver af Ollycom ApS, der driver forskellige webshops – alle med fokus på salg, service og reparation af elektronik.
For 22 år siden startede virksomheden ud med at sælge mobiltelefoner uden abonnement i Aarhus, men da der begyndte at komme efterspørgsel på reparationer, købte Ollycom ApS for et års tid siden bygpc.dk, som blev startskuddet til, at virksomheden kunne åbne en fysisk afdeling både i Esbjerg og Holstebro.
bygpc.dk er en hjemmeside, der blandt andet sælger, servicerer og bygger computere. I dag går hjemmesiden under navnet Electronics Center, der udover ekspertise i computere, også sælger tablets og smartphones.
Allan Makhoul har stor erfaring med at drive webshops. Faktisk skal vi helt tilbage til år 2000, hvor han startede goblue.dk, der i dag er en af Danmarks største webshops inden for mobiltelefoner uden abonnement og tilbehør til disse.
Historien om goblue.dk startede i en to-værelses lejlighed midt i Smilets By. Her var Allan blandt de første til at sælge Bluetooth headsets, som på daværende tidspunkt var en helt ny og revolutionerende teknologi på markedet – deraf navnet Goblue.
Der gik ikke længe før den lille aarhusianske forretning begyndte at få efterspørgsler på mobiltelefoner uden abonnement, og de efterfølgende år voksende firmaet hurtigt til et af landets største webshops inden for branchen.
I dag leverer goblue.dk til mange erhvervskunder over hele landet, både online og fra deres to fysiske butikker i henholdsvis Holstebro og Esbjerg.
Nye udfordringer
Allan Makhoul er uddannet inden for international markedsføring og eksport fra Den Danske Eksportskole. Uddannelsen har hjulpet ham til at handle internationalt både sprogmæssig og i forbindelse med viden omkring, hvordan man laver reparationer internationalt.
"Det er også vigtigt at være en god indkøber, når vi har så mange forskellige produkter," fortæller Allan Makhoul og fortsætter:
"Vi importerer varer fra hele Europa, da det er vigtigt, at det er europæiske telefoner, men komponenten kan vi sagtens købe i f.eks. Asien, da det er noget billigere."
Selvom efterspørgslen på viden og ekspertise omkring mobiltelefoni og elektronik er høj i dag, har Ollycom, ligesom mange andre virksomheder, mødt nye og uforudsete udfordinger som følge af verdenssituationen.
Ifølge indehaven er blandt andet ventetiden på telefoner og komponenter blevet længere på grund af Corona-pandemien og krigen i Ukraine.
"Priserne er steget på næsten alt, og det er blevet sværre og sværre at finde produkter. Men det er klart, at hvis man kigger rent prismæssigt, så er det udbud og efterspørgsel, der afgører det ," fortæller indehaveren af Ollycom ApS.
Foto: Privat // 57-årige Allan Makhoul er indehaver af Ollycom ApS, der ejer både RepMobil, Goblue og bygpc.dk
Et rullende værksted
Ollycom ApS ejer desuden repmobil.dk – et mobil værksted, der udfører reparationer af mobiltelefoner, tablets, computere og diverse elektronisk.
“Det har været en kæmpe fordel i forbindelse med Corona-pandemien, idet vi så kunne køre ud til vores kunder," fortæller Allan Makhoul om det mobile værksted, der er placeret i en varevogn.
"Vi startede konceptet som en test i Esbjerg for ca. halvandet år siden, og det har fungeret super godt."
Allan fortæller, at kunderne inden for den nærmeste fremtid kommer til at se RepMobil køre rundt i Vestjylland-området. Hos virksomheden udfører de ifølge indehaveren nemlig reparationer, som andre i det vestjyske ikke kan.
Derved kan kunderne spare køreturen til de større byer, hvor de ellers ville være nødsaget til at tage hen. Hos RepMobil sikrer et kompetent team af dygtige teknikere nemlig, at kunderne får den helt rigtige reparation af deres elektronik.
"Vi har nogle dygtige teknikere, som har repareret telefoner i mange år og blandt andet har repareret for både Samsung og Sony," lyder det fra indehaveren.
"Vi ved, hvad vi laver, og vi har det helt rigtige udstyr og den rigtige knowhow til at gøre det."
Det effektive service virker da også til at have sat sig i kundernes hukommelse. Fælles for Ollycoms forretninger er nemlig, at kunden er i centrum og at tilfredse kunder er det, Allan og hans kollegaer lever af.
"Vi udfører en fantastisk service over for vores kunder, fordi vi ved, at de kommer tilbage igen," fortæller Allan Makhoul.
Kompetent og hurtig reparation
Hos Ollycom ApS har de udover private samtidig en del erhvervskunder som eksempelvis kommuner og virksomheder.
“De kommer om morgen og afleverer det, der skal repareres og efter en halv times tid er produktet klar. På den måde skal de ikke undvære deres telefoner eller lignende i særlig lang tid," fortæller indehaveren.
I dag er mange mennesker afhængige af deres telefoner i den daglige gøren og laden. Eksempelvis har flere både coronapas, NemID, MitID, kørekort eller sygesikring på deres telefoner, og derfor kan det være svært at undvære en telefon i længere tid af gangen.
For andre kan elektronik desuden være lidt af en jungle, som ikke altid er lige let at navigere rundt i, når tingene driller.
"Vi er gode til at hjælpe de ældre mennesker med opsætning af computere, tablets og telefoner. De vil også gerne betale for det, da deres børn eller børnebørn måske ikke har tid til det."
Blandt Allan og hans kollegaer står de altid klar til at hjælpe. Du kan besøge de fysiske butikker RepMobil og Goblue i henholdvis Esbjerg og Holstebro eller besøge Ollycoms virksomeder online.
Holstebro
Østergade 8A, 7500 Holstebro
Esbjerg
Strandbygade 71, 6700 Esbjerg
Se mere på hjemmesiderne herunder: