Wium Optik sætter kunden i centrum

Indehaver, Thomas Wium-Andersen
Profilbillede
dato

Optiker Thomas Wium-Andersen, indehaver af Wium Optik, lægger stor vægt på at rådgive sine kunder grundigt, så de er klædt på til selv at tage det endelige valg af det produkt, de går ud af butikken med.

For de fleste har covid-19 haft negativ indflydelse på deres liv, men ikke for 44-årige Thomas Wium-Andersen.

I sommeren 2020 var han ansat i en optikerforretning, der på grund af coronanedlukningen sendte flere af deres medarbejdere hjem. Deriblandt Thomas.

Han benyttede lejligheden til at forfølge en gammel drøm om at blive selvstændig og tog beslutningen om at starte op for sig selv.

Med 20 års erfaring som optiker i bagagen afsøgte han nu forskellige muligheder. Han ledte efter egnede lokaler både i andre byer og i Holstebro, hvor han er født og opvokset og nu bor med sin familie.
Da det perfekte butikslokale med den rigtige størrelse og en god placering på gågaden i Holstebro kom til leje, slog Thomas til.

Den 10. september 2020 havde butikken første åbningsdag.

”Så jeg har lige fejret et ås fødselsdag, og det første år er gået virkelig stærkt,” siger Thomas.

”Kunderne har taget rigtig godt imod mig, og det er fantastisk at servicere kunder i min helt egen butik. Det føles så rigtigt, og kundetilgangen beviser også, at det var den helt rigtige beslutning, jeg tog”.

Meget at vælge imellem

Brillesortimentet spænder bredt i design, og kvaliteten er altid høj. Thomas har brillestel til alle typer kunder, så han altid kan finde et stel, der passer visuelt, men som også sidder godt på kunden.

Sortimentet spænder fra det klassiske til det mere modige, og Thomas har haft en kunde, der kom ind og sagde:

”Det er dig med de lidt anderledes brillestel”.  

Det tager han som en kompliment.

”Jeg er på brillemesse hvert år, og senest har jeg været på messe i Paris, hvor jeg fik en masse inspiration og ideer til nye indkøb,” fortæller Thomas. 

”Det er altid spændende at være på messe og se, hvordan brilledesignet udvikler sig i form og farve, og i hvilken retning, moden går”.

Thomas har den store fordel, at han er helt selvstændig og ikke medlem af nogen kæde, så han kan selv bestemme mærker og brands ved at forhandle direkte med de forskellige leverandører.


Foto: Thomas har mere end 20 års erfaring som optiker 

Wium Optik er dog medlem af indkøbsforeningen OptikTeam, der sikrer, at kunden altid bliver tilbudt en fair pris på både briller og kontaktlinser.

Det personlige fokus er vigtig

Wium Optik er en butik som er startet med hjerte og passion for optikerfaget og med ønsket om at yde den bedste og mest troværdige service.

”Samtalen med kunden holder jeg rigtig meget af,” siger Thomas. ”Nogle kunder har interessante historier at fortælle om Holstebro og omegn, andre kunder har relationer til min familie og omgangskreds.
Der er også dem, der kommer ind til mig, fordi de synes, det er spændende, at jeg har startet butik op helt fra bunden, og det vil de gerne støtte”.

Thomas nyder med andre ord at tale med sine kunder og opbygge en form for relation, og det er noget, som kendetegner Wium Optik: At kunden føler sig velkommen og værdsat.

At være startet helt fra bunden med de overvejelser, der nu engang følger med, er meget STORT for Thomas. Faktisk troede han, at det ville tage nogle år at få sådan en forretning rigtigt i gang, men han tog heldigvis fejl.

”Vi har haft en fantastisk start på trods af, at vi åbnede lige midt i coronatiden,” fortæller Thomas.

”Det allerbedste er, når kunderne kommer via mund-til-øre metoden og anbefalinger fra bestående kunder. Det er jeg virkelig taknemmelig for”.
 

Familien hjælper til

Som indehaver bestemmer Thomas selv alt og har fingrene i alle processer lige fra indretning til sortiment og priser.

Hans kone har ansvaret for vinduesudsmykningen, og hans tre børn på seks, ti og tolv år nyder også at blive inddraget en gang imellem.
Så føler de sig som en del af butikken, når de hjælper til med udsmykning eller sætter brilleetuier på plads i skabene.

Hele familien er dermed mere eller mindre en del af nerven i Wium Optik og nyder samarbejdet og snakken hen over spisebordet i hjemmet. Ferier og fritid er også et familieprojekt. ”Om vinteren er vi på skiferie i Sverige, hvor vi den sidste halve snes år har boet i det samme område. Somrene tilbringer vi i sommerhus ved Vesterhavet, hvor vi elsker den barske natur, og at der er højt til himlen,” slutter Thomas.

Nyt brillemærke

Til foråret bliver der tilføjet et nyt brillemærke til sortimentet i Wium Optik. Det er et mærke, som Thomas fik øjnene op for på brillemessen i Paris, og han glæder sig meget til at vise det til kunderne. 

“Jeg kan ikke sige så meget om det endnu,” siger Thomas, “men det er et fedt brillemærke, der matcher vores måde at tænke nyt på”. 

Der er megen inspiration at hente på Wium Optiks hjemmeside: https://www.wiumoptik.dk/ 

Dette indhold er annoncørbetalt og er produceret i samarbejde med en annoncør.
Kilde: Thomas Wium-Andersen // Wium Optik