Den seneste Nationale Trivselsmåling vidner om en positiv udvikling blandt skoleeleverne i Holstebro Kommune. Trivslen blandt eleverne er steget fra 3,6 til 3,7, mens trivslen på landsplan har stagneret på 3,6. Dette er et resultat af målrettede initiativer som "Bredere Børnefællesskaber", hvor der siden 2024 har været fokus på at sætte fællesskabet i centrum for undervisningen.
Fremgang ses især inden for "faglig trivsel" og "støtte og inspiration", hvor lærerne aktivt har bidraget til at støtte og motivere eleverne. Der er ligeledes stor fokus på fællesskab og forskellighed, som understøttes gennem indsatser som venskabsklasser, trivselsdage og deltagelsesvejledere.
Den Nationale Trivselsmåling, som folkeskoler skal gennemføre årligt, dækker faktorer som undervisning, relationer og tilhørsforhold. Eleverne bidrager til målingen ved at vurdere deres trivsel på fire indikatorer: faglig trivsel, social trivsel, ro og orden, samt støtte og inspiration, ved at give en score mellem 1 og 5.
De præcise resultater for hver enkelt folkeskole i Holstebro kan ses på uddannelsesstatistik.dk, hvor man kan dykke dybere ned i tallene og få et fuldt overblik over den aktuelle trivselssituation.